За лаштунками: як створюються архітектурні макети новобудов

20.06.2023  |  Спецпроєкти

У 2006 році на міжнародній виставці  MIPIM Україна вперше представила масштабний макет комплексного розвитку території — це був проєкт ЖК «Новопечерські Липки». Робота українських майстрів справила величезне враження на відвідувачів виставки.

Макет ЖК «Новопечерські Липки» був виконаний українською макетною майстернею «Модель Арт». Андрій Степанов, директор майстерні розказав Property Times, як створювався цей та інші знакові макети, чому макет — це не просто маркетинговий інструмент,  і як макет може зекономити час та гроші для девелопера.

Як все починалося?

Наша перша робота, яка була представлена на міжнародній арені — макет житлового комплексу «Новопечерські Липки».

Представники девелопера  прийшли  до нас з концепцією майбутнього ЖК. Це був перший в Україні виставковий макет такої масштабної квартальної забудови. Над створенням макета ми працювали в тісному партнерстві з архітекторами. Після цієї виставки почалася активна реалізація проєкту «Новопечерські Липки».

Про партнерство

Наша робота побудована на партнерських засадах. Ми знаходимося в постійній взаємодії з замовником та архітекторами, шукаємо спільні рішення.

Макет суттєво допомагає архітекторам перевірити свої проєктні рішення, виявити помилки ще до початку будівництва. Вже багато разів нам макети споруд (саме не містобудівні) замовляли навіть самі архітектори.

Коли ми працюємо над макетом, ми можемо запропонувати внести зміни в проєкт, коли він знаходиться ще на етапі концепції. Приміром, коли ми працювали над макетом «Новопечерських Липок», який зараз стоїть у відділі продажу ЖК, ми запропонували підняти додатково деякі будинки на стилобатну частину — тим самим ми закрили композицію й створили захисний екран від дороги. Замовник спочатку поставився скептично до цієї пропозиції, але врешті вирішив подивитися, як це буде виглядати на макеті.

Ми в постійному пошуку разом з нашими замовниками. Архітектори завжди перевіряють проміжні результати, щоб внести корективи, це можуть бути: благоустрій території, фасадні рішення, вертикальне планування, планування території тощо. На одному з проєктів власник компанії під час роботи над макетом тричі змінював фасади: кольори фасадів, розташування балконів, покрівлю будинків, поки не дійшов того результату, який його задовольнив. В результаті — на сьогодні цей реалізований проєкт є одним зі знакових проєктів в сучасній архітектурі м. Києва. Так, для замовника це додаткові витрати на макет, але в подальшому він економить значно більші гроші, якби ці недоліки виявилися вже на етапі завершення будівництва.

Наприклад,  ми зробили будинок, замовник подивився й вирішив, що результат не потрапляє в необхідну цільову нішу, потрібно вносити зміни в проєктне рішення.  Умовно кажучи, на переробку макета замовник витратить пару тисяч доларів. А якби цей будинок вже було б збудовано, і через помилки в концепції він продавався не рік, а три-чотири роки, то власник втратив би набагато більше.

Нам цікаво співпрацювати саме з лідерами ринку, які задають тренди в архітектурі та будівництві. Так, коли нас обирає замовник, то ми зі свого боку також ретельно вивчаємо замовника, адже наша репутація та якість робіт тісно пов'язані з репутацією забудовника. Нам важливо, щоб готовий результат, тобто наш макет, відповідав в майбутньому тому побудованому об’єкту нерухомості, макет якого наразі ми створюємо в партнерстві з замовником. Адже головна мета макета також — це основний інструмент продажу в відділі продаж забудовника! І тоді, на наступних проєктах інвестор, дивлячись на макет забудови, буде впевнений, що при завершенні будівництва саме так в майбутньому і буде.

Про довіру

Є пул забудовників, з якими ми співпрацюємо вже багато років, наприклад для Сity One Development та UDP всі макети останнім часом були виготовлені нашими майстрами.

Певно, як і всі, на шляху до досконалості, ми припускалися помилок й набивали шишки. Бували випадки, коли ми як підрядники, підводили замовника з огляду на різні причини та обставини, то навіть за таких умов замовник ставився до нас з розумінням, а ми натомість отримували неоціненний досвід та сприймали і визнавали свої помилки. Адже треба визнавати свої помилки та рухатися далі вперед і перетворювати свої помилки в новий досвід.

Наше партнерство побудовано на засадах повної взаємодовіри.  Разом з командою замовника ми ведемо проєкт від його початку й до завершення. Тому наші відносини давно переросли вже від просто комерційних до партнерських.

Наведу приклад. Одного разу, ще взимку 2010 року сталася дуже неприємна історія для нашої майстерні, через яку ми були на межі закриття. На вихідних, коли нікого не було в майстерні, з сусідньої будівлі зійшов сніг й пробив дах в приміщенні будівлі, яке ми винаймали під майстерню. Талий сніг затопив всю майстерню, де на той момент знаходилося два майже завершених макети й все обладнання. Ми зазнали шалених збитків і винаймати нове приміщення нам вже не було  за що. Потрібно було заново робити макети та терміново купувати нове обладнання. І тут нам підставив плече Валерій Іванович (президент компанії City One Development Валерій Кодецький - ред.), він надав нам безкоштовно приміщення під майстерню. Це дозволило нам не збанкрутувати та відновити роботу, за що ми безмежно йому вдячні й досі.

Ні шаблонним рішенням

Ми ніколи й нікого не копіюємо, всі наші техніки виконання авторські, до яких ми дійшли емпіричним шляхом. У нас немає шаблонних робіт, кожен наш макет індивідуальний.

Більшість наших робіт — це масштабні квартальні забудови. Ми не можемо створювати для всіх наших замовників однакові макети, тому ми ретельно вивчаємо проєкт та виважено підходимо до вибору матеріалів та техніки виконання. Перед тим, як створити фінальний будинок, ми для себе пропрацьовуємо декілька варіантів фасадів, підбираємо матеріали, які найбільш точно передадуть ідеї та задуми архітектора. Завжди намагаємось шукати нові техніки та технічні рішення для того, щоб досягти максимальної деталізації макетів.

Так, наприклад ще у 2010 р. при створенні макета житлового комплексу «Бульвар фонтанів», щоб точно передати головну фішку ЖК — каскад фонтанів — ми використали в макеті справжню воду та динамічну кольорову підсвітку. Тобто потенційний покупець міг побачити справжні фонтани с підсвічуванням й струменями води, тільки в мініатюрі. Масштаб макета був 1:100.

Один з варіантів макетів ЖК «Новопечерські Липки» (загалом ми вже виготовили чотири макети за час реалізації та збільшення проєкту) у 2012 р. передбачав підйомний механізм, який підіймав розріз будинку, й покупець міг зазирнути всередину, подивитися типове планування поверху. Таку опцію ми розробили якраз спеціально  на запит замовника. Саме такі вимоги я називаю — специфічні вимоги замовника.

Всі наші напрацювання,  деякі техніки виконання та технології — це наше інтелектуальне надбання, й ми намагаємось зберігати їх в таємниці, бо вже були випадки, коли наші ідеї були використані іншими майстернями, і навіть в іншій сусідній країні, куди возили наш макет архітектори на архітектурну виставку  2017 року.

Макет на один день

Макет не створюється заради макета, він має виконувати свої функції. Адже макет заради макета — це макулатура. Сучасний покупець нерухомості вже дуже досвідчений інвестор, допомога менеджера з продажу йому потрібна лише, коли вже є предметні запитання.

Ми вважаємо, що макет має передавати реалістичність та  атмосферу проєкту. Якщо покупець, який завітав до відділу продажів, спочатку йде до макета, а потім до менеджера, значить наша робота виконана якісно.

Масштаб квартальної забудови, наприклад як ті ж самі «Новопечерські Липки», можна осягнути іноді лише з висоти гелікоптера або за допомогою макета. Покупець може подумки прогулятися кварталом, подивитися, куди будуть виходити його вікна. Ми пропрацьовуємо навіть інтер'єри, щоб покупець міг уявити себе не просто в «квадратних метрах», а в затишній квартирі.

Був випадок, коли покупець обирав квартиру в одному з будинків «Новопечерських Липок» і його турбувало питання, як він буде підвозити будматеріали й меблі, якщо двір закритий від авто. Йому безпосередньо на макеті показали маршрут, як машина буде заїжджати в підземний паркінг, і вже звідти ліфтом можна буде підняти вантаж на свій поверх. Це все допомагає потенційному покупцеві ухвалити рішення, а значить, допомагає продавати.

Був випадок, коли замовник сказав: «Мені потрібен цей макет на один день». Ми дуже здивувалися, адже це був макет квартальної забудови, масштабна робота. Чому на один день, дивувались ми про себе? В результаті на першій же презентації цього проєкту забудови, девелопер знайшов на свій проєкт двох великих інвесторів, які відразу погодились викупити два бізнес-кампуси.

Ринок змінюється

Раніше серед наших замовників були здебільшого столичні забудовники, зараз ми співпрацюємо з регіональними замовниками. Нещодавно здали цікаві та дуже якісні в архітектурному плані проєкти ЖК в Одесі та Львові, завершуємо роботу над макетом ЖК в Івано-Франківську. З'являється дуже багато цікавих та достойних проєктів в регіонах.