Тетяна Шаповалова, освітня мережа А+: Вивчення архітектури — це творча інтелектуальна подорож

01.02.2024

У вересні 2024 року в Києві відкривається перший профільний заклад загальної середньої освіти «Архітектурно-інженерний колегіум» від освітньої мережі А+. Про ідею створення та перспективи навчання  Property Times поспілкувався з генеральним директором А+ Тетяною Шаповаловою.

РТ: Профільна освіта ще досить не розповсюджена тема для нашої шкільної системи. Чому це потрібно?

Т. Ш.: Щоб професійне навчання працювало, воно повинно бути актуальним, своєчасним, персоналізованим, гнучким. В багатьох країнах світу професійне навчання інтегрується в старшій школі, але ми бачимо досвід, коли профільні предмети й проєкти успішно впроваджуються з раннього віку і дають безліч переваг для подальшого професійного визначення. Чи не ми пройшли етап, коли учні масово обирали економіку, юриспруденцію, маркетинг? Бо всі інші професії здавалися дітям нецікавими, а про більшість вони нічого особливо й не знали. Професії, пов’язані з наукою та технікою взагалі не в топі у підлітків. Профорієнтація в школах  —  це окрема болюча тема, вона фрагментарна і поверхнева.  А позиції кар’єрних консультантів взагалі нема, і ми також поки що використовуємо досвід фрилансерів. Ми почали впроваджувати елементи профільної освіти в наших школах, створюючи профільні класи. В нас успішно функціонують ІТ-класи та STEAM. Саме на STEM-освіту зробили ставку Сінгапур і Малайзія, а, наприклад Індонезія стала центром математичної освіти. Коли практичні питання з професійного світу будуть інтегровані в освіту, вони дадуть стійкі результати.

РТ:  Як виникла ідея створення архітектурно-інженерного колегіуму?

Т. Ш.: Ми багато співпрацюємо з архітектурними бюро під час будівництва наших закладів освіти. Вивчення архітектури — це творча інтелектуальна подорож. Насправді мова йде про дослідження ідей, які формують наш сьогоднішній світ. Вивчаючи архітектуру, діти набувають багатьох надзвичайно корисних навичок, таких як дослідження й розв’язування проблем, обробка даних, інтерпретація даних, розвивається логіка, технічні навички. Так, це не означає, що дитина обов’язково обере шлях архітектора, але вона отримає безліч переваг для свого подальшого професійного шляху. Ми не обмежувалися лише архітектурою й конструюванням, в АІКу ми лишили наші вже працюючі ІТ та фізико-математичний профілі, і звичайно наш білінгвальний компонент.

РТ:  Чи спостерігається дефіцит професійних кадрів у сфері архітектури?

Т. Ш.: Відповісти на це питання буде доречним безпосередньо власникам та керівникам архітектурних бюро. Я можу лише навести думку Дмитра Васильєва, СЕО АБ «Архіматика», з яким ми багато співпрацюємо про те, що дефіцит кадрів в цій сфері колосальний. Це пов’язано з багатьма причинами. По-перше, з війною — з країни виїхало багато професіоналів, талановитих архітекторів, інженерів. Зараз рятує те, що ринок будівництва працює десь на 30-35% довоєнної потужності, але коли він відновиться хоча б удвічі, це буде надзвичайною проблемою. По-друге, підготовка студентів-архітекторів в українських вишах трохи відірвана від практики й від сучасності. А ті, хто навчаються за кордоном, не поспішають повертатися в Україну.

РТ: Як буде побудовано навчання і яка вартість?

Т. Ш.: Архітектурно-інженерний колегіум працює в рамках державної освітньої програми, яку ми розширюємо за рахунок додаткових предметів і курсів відповідно до обраного профілю. Один клас може ділитися на 3-4 підгрупи для вивчення певних дисциплін. Це дає можливість побудувати індивідуальну освітню траєкторію кожного учня, спрямовувати кожного, враховуючи здібності, прогрес учня, його бажання та прагнення. Стосовно вартості можу сказати, що на сьогодні мережа А+ є однією з досить комфортних в цьому плані, якщо враховувати наповнення шкільних пакетів і академічні результати наших учнів. Вона залежить від обраного профілю. Але, звичайно, для будь-якого підприємства, яке на самоокупності, вартість послуг не може бути дуже дешевою. В мережі працює близько 500 вчителів, і вони дійсно найкращі. Ми надзвичайно цінуємо їхню працю, тому вони, окрім певного мотиваційного пакету, мають гідну оплату своєї праці.

РТ: Чи планується співпраця з провідними архітектурними вишами?

Т. Ш.: Ми вже співпрацюємо, наприклад, в частині розробки й написання програм навчання. Саме фахівці з університетів є співавторами таких наших програм як «Основи архітектури», «Біоніка», «Урбаністика», «Рання фізика» та інших. Співпрацювати ми плануємо в першу чергу з реальними роботодавцями в рамках учнівських проєктів. І це стосується не лише архітектури. 

РТ: Які переваги дає навчання в колегіумі?

Т. Ш.:  Як я вже казала, це рання профілізація й профорієнтація. Це можливість вибору свого пакета додаткових курсів професійного спрямування. Це можливість навчатися за білінгвальною програмою (ми маємо ліцензію Cambridge) та American High School Program і отримати не лише український атестат, а й міжнародний диплом, який відкриває можливості вступу в провідні виші світу.